Facebook YouTube
Регистрация

Арх. Здравко Здравков: Как да се развива София – като компактен или дисперсен град

  • Увеличаване на шрифта
  • Намаляване на шрифта
  • Принтиране
  • Препоръчване на приятел
от 16.05.2017, Автор: Градът.бг
[1629 прочитания]
Арх. Здравко Здравков открива годишната конференция, организирана от "Градът Медиа Груп"<br />

Арх. Здравко Здравков открива годишната конференция, организирана от "Градът Медиа Груп"

Фотограф: Мария Съботинова

Главният архитект на Столична община Здравко Здравков се обяви за развитието на София като компактен град, с използване на пълния потенциал на съществуващите транспортни връзки и инженерна инфраструктура (ток, вода, канал). Това стана на Годишната конференция "Инвестиции и строителство на жилищни сгради", част от Building Innovation Forum Series 2017.

Арх. Здравков откри форума и предизвика участниците с три въпроса:

- Как искаме да се развива София – като компактен или дисперсен (разпръснат) град с усвояване на нови територии?
- Какви сгради да се строят в столицата - за колективно обитаване или индивидуални къщи?
- Да има ли обединение на функциите във всеки квартал или да остане някогашната "модернистична" идея за комплексите тип "спални" (в които има само апартаменти, а обитателите им работят, пазаруват и разпускат в други райони).


Главният архитект защити тезата, че свободните територии в града трябва да се усвояват разумно, с баланс между плътност на застрояване и височина. Здравко Здравков вижда бъдещето на столицата като smart city (умен град), в който транспортът е обвързан и създава максимално къси връзки на придвижване.

"Половината население на света сега живее в големите градове, а до 2050 г. се очаква този дял да достигне 75%. Тенденцията се вижда и в България, като в момента фокусът на строителните предприемачи е основно към София, Пловдив, Варна и Бургас. Неслучайно в 4-те големи града цените на недвижимите имоти не се сринаха след кризата през 2008 г.", каза Здравков.
Специално за София главният архитект отбеляза, че населението продължава да расте и градът произвежда 40% от брутния вътрешен продукт (БВП) на България.

Арх. Здравко Здравков и Елица Панайотова, модератор на панел 1 на Годишната конференция "Инвестиции и строителство на жилищни сгради"

Фотограф: Мария Съботинова

"Трябва да сме наясно, че живеем в град" – така Здравков обоснова реализацията на многофункционални проекти на различни места в града. Според него правилното решение е обединяването на функции в отделните райони на София, а не да се търси разделение на принципа, на който са изградени т. нар. "комплекси спални". Разделянето на функции води до претоварване на градските артерии. Ако се справим с проблема, ще унищожим паразитния транзитен трафик през София, каза той.

Главният архитект заяви, че голям потенциал за развитие имат някогашните индустриални зони в София с изградена инфраструктура, изоставените терени от НКЖИ, бившите военни поделения и затвори. Развитието на метрото също е силен фактор за инвестиции в жилищни проекти – новите строежи в жк "Дружба" са се увеличили след пускането на линията до летището. Здравков прогнозира, че с пускането на третия метродиаметър районите на "Овча купел" и "Горна баня" ще станат по-атрактивни за големи проекти.

Добави коментар Коментари (2)

  • Преглед на профил #1 Алф неутрално, 18.05.2017 12:27
    Това с децентрализацията на функциите и не само добра идея, а необходимост. Въпреки това движението ще е голямо - ще остане непроменено пътуването до фирмата, закарването на децата до градината или училището и т.н. Но поне пазаруването и основното обслужване - общини, поликлиники, кина, кафенета и пр.трябва да са на място.
    Неуместен коментар?
  • Преглед на профил #2 urban_man неутрално, 18.05.2017 13:05
    Алф:

    Работа/офис - пеша, колело, градски транспорт

    Детска градина - в повечето случаи са в района на пешеходно разстояние или една, две спирки с градски транспорт!

    Училище - до 7клас е същото както и с детската градина - квартално/районно ОУ/СОУ в близост до местожителството. След 7 клас детето/тинейджър е на 14+ години и може да ходи на училище - градски транспорт както и в някои случаи с колело/пеша
    Неуместен коментар?

Добавяне на коментар

За да коментирате, моля влезте в профила си или се регистрирайте.


Прочетете и "Правила за писане на коментари".

БРОЙ 2 | април - май 2017 | в две тела
Ежеседмичен бюлетин с най-важното от Градът.bg